عربي

ready.org.il | האתר לקידום המודעות והמוכנות למצבי חירום

האתר לקידום המודעות והמוכנות לאירועי חירום ואסון בישראל

ד"ר תומר סיימון בתאריך מרץ - 19 - 2013

בשלוש השנים האחרונות העולם חווה שלושה אירועי אסון בקנה מידה עצום. הראשון, בינואר 2010 רעידת אדמה חזקה פוגעת בהאיטי וגורמת למותם של כרבע מיליון בני אדם. במרץ 2011 התרחשה רעידת אדמה חזקה במיוחד לחופי יפן שגרמה ליצירתו של גל צונאמי, שבשיאו הגיע לגובה של 38 מ'. רעידת האדמה עצמה לא גרמה לנזקים או להרוגים ביפן לאור ההיערכות המדהימה שלה, אבל גל הצונאמי הוא זה שגרם לכ-19,000 הרוגים ולנזקים רחבי היקף. אותו גל גרם גם להתכתו של הכור הגרעיני בפוקושימה ודליפה רדיואקטיבית רחבה וחמורה. האחרון, באוקטובר-נובמבר 2012 פגעה בחוף המזרחי של ארה"ב סופת ההוריקן "סנדי" שזכתה לכינויים כמו "Frankenstorm" וגם היא גרמה להצפות נרחבות ונזקים אדירים לתשתיות.

המדיה החברתית היא הגורם המשותף לשלושת האירועים הללו שבה נעשה שימוש נרחב כאמצעי תקשורת ע"י הקורבנות והנזקקים עם משפחתם/חבריהם ועם כוחות ורשויות החילוץ. בעוד תשתיות התקשורת קורסות, או מנזקים פיזיים כתוצאה מהאירוע או מעומסים גבוהים בגלל לחץ המתקשרים האינטרנט הוכח כתשתית שורדת. גם אצלנו, במהלך מבצע "עמוד ענן", לאחר ירי הרקטות לכיוון תל אביב במרבית הרשתות הסלולריות לא ניתן היה להוציא שיחות אך האינטרנט המשיך לתפקד.

חשוב לדעת כי כל מכשיר נייד, ובעיקר סמארטפונים, פועלים בשני ערוצי תקשורת אל מול המפעיל, הראשון הוא ערוץ ה-Voice, כלומר "קול" לביצוע שיחות 'רגילות' והוצאת SMSים. השני הוא ערוץ ה-Data (או 3G), בו אנחנו משתמשים על מנת לגלוש באינטרנט, להוציא שיחות דרך סקייפ או הודעות דרך WhatsApp. טכנולוגיית ה"קול" היא מיושנת וכבר היום חברות התקשורת הבינו כי את מרבית הכסף הן יעשו מערוץ ה-Data ולכן משקיעים בו יותר ויותר. ב-13/3/2013 חברת הייעוץ והאסטרטגיה Chetan Sharma פרסמה דו"ח בו נראה כי כבר ברבעון ה-4 של שנת 2013 הכנסות חברות התקשורת מ-Data יעברו את ההכנסות מ-Voice (מגמה מתמשכת בשנים האחרונות, מאז כניסת הסמארטפונים לעולם).

 

הכנסות מ-Data לעומת Voice

הכנסות מ-Data לעומת Voice

אסונות אלה הראו לעולם כי טכנולוגיה זו נהפכה לערוץ התקשורת, הכמעט בלעדי, שממשיך לעבוד בכל מצב ושניתן להשתמש בו.

כך קרה שבשלוש השנים האחרונות יותר ויותר ארגוני חירום והצלה שילבו בתוך המערכות שלהם גם שימוש במדיה חברתית להפצת מידע לציבור, אך בעיקר קבלת מידע מהציבור. הצלב האדום האמריקאי אף הקים חמ"ל ראשון מסוגו בעולם למעקב, ניטור וניתוח בזמן-אמת של אירועי חירום במדיה החברתית. שירותי הכבאות של ניו יורק (FDNY) זכו לתהילה לאחר "סנדי" לאחר שהם עשו שימוש אינטנסיבי בטוויטר בזמן האירוע להפצת מידע חיוני וכן קבלת מידע ומסירת תגובות לאזרחים הנזקקים הרבים.

אך עדיין, בכל העולם גם האזרחים וגם כוחות החירום רגילים שעל מנת לדווח על אירוע חירום יש להתקשר למספר טלפון, בין אם זה 100 בישראל או 911 בארה"ב. הבעיה מתעוררת כאשר הקווים (ה-Voice) נופלים ואי אפשר להתקשר, אז איך מצפים מהאזרחים להתקשר ולהודיע?

דוגמא טובה לזה ניתן לראות בציוץ (tweet) הבא של ה-FDNY בו הם מבקשים מהאזרחים להפסיק לפרסם קריאות מצוקה דרך הטוויטר ולפנות למוקד החירום הטלפוני:

מכבי-אש ניו יורק (FDNY) מבקשים מהציבור להפסיק לצייץ קריאות חירום ולפנות למוקד 911

מכבי-אש ניו יורק (FDNY) מבקשים מהציבור להפסיק לצייץ קריאות חירום ולפנות למוקד 911

על מנת לפתור את הבעיה הזו, גם בארה"ב וגם ביפן עובדים על פיתוח שיחליף את הצורך בחיוג.

כבר במהלך שנת 2013 אמריקאים יוכלו לשלוח הודעת טקסט (SMS) למוקד 911. הפיתרון בא לאפשר לאנשים שנמצאים בסכנה וחיוג עלול לסכנם אף יותר. בכל מקרה, הרשויות בארה"ב מדגישות כי במקרה חירום יש לבצע שיחת טלפון למוקד 911. ביפן, לעומתם, לקחו את המענה צעד אחד קדימה ומפתחים יכולת שתאפשר לאזרחים לשלוח הודעות חירום דרך הרשתות החברתיות, דוגמת טוויטר. צורך שעלה בעקבות האסון שפגע במדינה ב-2011 בו אזרחים רבים לא יכלו להתקשר למוקד החירום שלהם (119). ישנן עדיין בעיות ואתגרים רבים שעליהם להתמודד עמם, כמו קריאות שווא, מניעת כפילויות ואף מתיחות.

בפעילות החירום ברשתות החברתיות ישנם שלושה שחקנים – החברות המנהלות את הרשתות, כמו פייסבוק וטוויטר, המשקיעות בשדרוגן והתאמתן לצרכים על מנת לענות על הצורך בשעת חירום, רשויות החירום שמנסות לפתח מערכות ושיטות שימוש במדיה החברתית בשגרה ובחירום, והאחרונים הם האזרחים העושים שימוש קבוע ורציף ברשתות וגילו את כוחן ויכולתן האדירות בשעת חירום. בישראל, דרך אגב, השימוש ברשתות החברתיות ע"י רשויות החירום נמצא עדיין בחיתוליו וכך גם הבנת הצורך בכך ע"י האזרחים. בכל מקרה, מומלץ לעקוב ולהכיר את הדפים של רשויות החירום, כמו פיקוד העורף ומשטרת ישראל, שבזמן חירום מספקות מידע מציל חיים.

שלא נדע אסונות.

* הכתבה פורסמה לראשונה באתר טקפוליטי.
קטגוריות: טכנולוגיות, כללי

תגובה אחת

    1. […] העולם. נראה גם שהרשתות החברתיות, ע"ג תשתית האינטרנט, ממשיכים לפעול גם כאשר ערוצים אחרים […]

    השאר תגובה

    דף הפייסבוק של אתר אסונות   ספריית החירום הלאומית   ערוץ המסמכים של אתר אסונות