عربي

ready.org.il | האתר לקידום המודעות והמוכנות למצבי חירום

האתר לקידום המודעות והמוכנות לאירועי חירום ואסון בישראל

ד"ר תומר סיימון בתאריך ספטמבר - 1 - 2013

בכל יום נתון מתרחשים מסביב לעולם כעשרה אירועי חירום, בין אם מלחמה, מגיפה, תאונה תעשייתית או אסון טבע. מדענים מסביב לעולם מנסים כבר שנים רבות לחזות את התרחשותם של אירועי חירום ברחבי העולם ומסביב לשעון.

האתגר הגדול ביותר היה ונשאר לחזות את התרחשותם של אסונות טבע דוגמת רעידת אדמה. רק לפני כשנה נשלחו מספר סייסמולוגים איטלקיים לכלא אחר שלא חזו את התרחשותה של רעידת אדמה שפגעה בדרום איטליה בשנת 2009 וגרמה למותם של כ-300 בני אדם. הזמן, המקום והעוצמה של רעידת אדמה לא ניתנים לחיזוי למרות ההתפתחות המדעית והטכנולוגית האדירה שחווה המדע. הדבר היחיד שיודעים זו העובדה שרעידת אדמה תתרחש, וניתן רק לשער את האיזור בו היא תקרה כמו תרחיש הייחוס הלאומי של ישראל. מאסר המדענים השאיר רבים בקהילה המדעית פעורי פה.

אולם, ישנן גם תופעות טבע אותן האדם כן מצליח לחזות, דוגמת אירועי מזג אוויר בכדור הארץ ובחלל (ראו תמונה – חמ"ל לחיזוי מזג אוויר בחלל של NOAA). היום ניתן לחזות את מזג האוויר כשבוע מראש, כמו גם את התפתחותן ומיקום פגיעתן של סופות הוריקן בארה"ב ובאסיה. המודלים הממוחשבים לחיזוי סופות הוריקן השתפרו משמעותית מאז שמתקבל מידע טוב יותר מלוויינים, ישנם מחשבים חזקים ומהירים יותר והמדע מבין מה קורה בתוך העין של הסופה, אך למרות זאת עדיין לא ניתן לחזות את עוצמת הסופה בזמן הפגיעה.

חמ"ל לחיזוי מזג אוויר בחלל של סוכנות NOAA

חמ"ל לחיזוי מזג אוויר בחלל של סוכנות NOAA

אירועים נוספים אותם האנושות מנסה לחזות, ללא הצלחה, הם התפרצותן של מחלות/מגיפות, כמו ההתפרצות הנוכחית של נגיף הפוליו בישראל.

ד"ר קירה רדינסקי, מדענית ישראלית מהטכניון, פיתחה מודל חדשני וייחודי המאפשר לבצע חיזוי להתפרצותן של מגיפות ואף עימותים באיזורים שונים על פני כדור הארץ.  המודל פותח במסגרת שיתוף פעולה עם מעבדות המחקר של מייקרוסופט (Microsoft Research) בארה"ב, ותחת הנחייתו של פרופ' שאול מרקוביץ' מהטכניון, במטרה לחזות את התפרצות מחלת הכולרה באפריקה. לדברי ד"ר רדינסקי המודל נבנה לצורך זיהוי מראש של אירועי "הפרעות", כמו מהומות, עימותים או מחלות.

המודל מושתת על אלגוריתם של בינה מלאכותית ונשען על מאגר מידע עצום, הכולל 20 שנות מידע היסטורי חדשותי. בעזרת האלגוריתם ניתן למצוא ולאבחן דפוסים ושרשראות של אירועים שהובילו להתפרצות מגיפה או עימות. בעזרת המידע ההיסטורי המודל מנסה לייצר הכללה ולחזות אירועים עתידיים כלשהם, כמעט בכל תחום, עפ"י זיהוי אותם דפוסים. לדוגמא, עפ"י התנהגות ודפוסים שאותרו באנגולה וברואנדה ניתן לבנות מודל חיזוי וסבירות להתרחשותם של אירועים בכלל יבשת אפריקה. כמו כן, ניתן לבנות מודל חיזוי עפ"י נתונים דמוגרפיים דומים או פרמטרים גיאולוגיים דומים לאיזורים אחרים. מעבר לנתוני החדשות המערכת של ד"ר רדינסקי לוקחת בחשבון פרמטרים כמו התל"ג של המדינה, צפיפות האוכלוסין בערים וכן מאפיינים גיאוגרפיים שונים.

אחוזי הדיוק של המודל גבוהים ועומדים על 84% על חיזוי מקרי מוות, 62% להתפרצותן של מחלות ו-91% לחיזויין של מהומות.

המשמעות של חיזוי התפרצות מחלות היא אדירה ומשפיעה על יכולת המדינה להיערך בחיסונים ובמניעה, וכמובן הקטנת מקרי ההדבקה והמוות מהן. לדבריה, בעזרת המערכת הם הצליחו לחזות את הפרצותה של מחלת הכולרה בקובה ואף את עליית מחירי החיטה, כמו גם את התפרצותן של המהומות במצריים, תורכיה ובסוריה.

ד"ר רדינסקי מדגישה כי המערכת הנוכחית הינה ראשונית ולמטרות מחקר בלבד ופותחה במטרה לבדוק כיוונים ויכולות חיזוי של אירועי עתיד.

כיום, ד"ר רדינסקי היא המייסדת ומנהלת הטכנולוגיות (CTO) של חברת SalesPredict אותה הקימה במטרה לסייע לאנשי מכירות לחזות צרכים של חברות. כמו כן, היא קיבלה בסוף חודש אוגוסט 2013 את פרס הממציאה הצעירה של אוניברסיטת MIT האמריקאית במסגרת הפורייקט הגולבאלי שלהם לזיהוי מדענים ואנשי טכנולוגיה פורצי דרך –  "35 ממציאים מתחת לגיל 35".

קטגוריות: טכנולוגיות, כללי

השאר תגובה

דף הפייסבוק של אתר אסונות   ספריית החירום הלאומית   ערוץ המסמכים של אתר אסונות