عربي

ready.org.il | האתר לקידום המודעות והמוכנות למצבי חירום

האתר לקידום המודעות והמוכנות לאירועי חירום ואסון בישראל

ד"ר תומר סיימון בתאריך נובמבר - 1 - 2013

משחר האנושות בני אדם חווים אירועי חירום, בין אם תופעות טבע ובין אם מעשי ידי אדם, שהשפיעו בדרכים שונות על מהלך חייהם ואף על מהלך ההיסטוריה כולה. בסדרת הכתבות הבאה ייסקרו אירועי חירום ואסון מסוגים שונים שהיוו נקודות מפנה חשובות בהיסטוריה האנושית. כל כתבה תעסוק באירועי חירום ואסון שונים, וביניהם פגעי מזג אוויר, רעידות אדמה, התפרצויות געשיות, מגיפות, תאונות ואירועי טרור.

בחודש האחרון מספר סופות חזקות פגעו באיזורים שונים בכדור הארץ, ביניהם מקסיקו, אנגליה, הודו והפיליפינים. אזרחים רבים נפגעים ונזק נרחב נגרם לתשתיות כתוצאה מסופות אלה. לפני שנה פגעה בחופה המזרחי של ארה"ב סופת ההוריקן "סנדי" שהסבה נזקים ב-50 מיליארד דולר ומאמצי השיקום עדיין נמשכים.

לפניכם תיאור קצר של שש סופות שהתרחשו בעבר וגרמו לשינויים דרמטיים במהלך ההיסטוריה האנושית שמשפיעים על חיינו עד היום:

  1. שנת 480 לפנה"ס – הקיסר הגדול של האימפריה הפרסית, אחשוורוש, הוביל כוח עצום ומשולב לכבוש את היוונים. יותר משליש מכוחו הימי התנפץ על החופים המערביים והסלעיים של יוון כתוצאה מרוח קיצית חזקה במיוחד. בעקבות כך הצי המוחלש הובס ע"י היוונים באחד מהקרבות הימיים החשובים ביותר, קרב סלמיס (Salamis). הדמוקרטיה ניצלה ויוון זכתה לתור זהב.
  2. שנת 1274 ו-1281 לספירה – השליט המונגולי קובלאי חאן, ששלט באימפריה שהתפרסה מהאוקיינוס השקט ועד הים השחור, מנסה פעמיים לפלוש ולכבוש את האי של יפן בשנים אלה. שני הניסיונות כשלו לאחר שסופות טייפון פגעו קשות בצי המונגולי והשמידו כ-75% ממנו, וכן הכו בצבא היבשה שלו שהצליח לנחות על חופי יפן. העצמאות של יפן הובטחה למעשה עד לכיבוש האמריקאי שלה במלחמת העולם השנייה. כהנים יפנים כינו את סופות טייפון אלה כ'קמיקזה', מילה שמשמעותה "רוח אלוהית", וזה היה למעשה השימוש הראשון בה. הפעם הבאה בה היפנים גייסו את כוח ה'קמיקזה' התרחש במלחמת העולם השנייה.
  3. 1744 – גנרל צרפתי בשם de-Saxe תכנן לפלוש לבריטניה דרך התעלה ולהמליך שם מלך בובה צרפתי. בפברואר אותה שנה הצי הצרפתי הוטבע ופוזר ע"י סופה מאוד חזקה, שגרמה לצרפת לזנוח את תוכניותיה. בריטניה הצליחה לשמר את מעמדה הבינלאומי ושליטתה המוחלטת בימים ללא הפרעה. הביטוי "אלוהים הוא אנגלי" הגיע מכך שבריטניה ניצלה מספר פעמים מפלישות וכיבושים בזכות אירועי מזג אוויר קשים.
  4. יולי 1788 – בצרפת הכתה סופת ברד קשה ביותר במשך שלושה ימים את השדות החקלאיים שהושמדו לחלוטין. עפ"י דיווחים כדורי הברד היו בגודל של בקבוקים ולקח להם מספר ימים להתמוסס. בעקבות כך הייבול החקלאי לא היה מוצלח דבר שהעלה את מחירי הלחם עוד יותר, מחירים שהיו גבוהים גם ככה. הזעם של האנשים הופנה כלפי הממשלה של המלך לואי ה-16, ושנה לאחר מכן המהפכה התחילה במלוא עוצמתה. השלטון הישן הופל ושוחררו כוחות שעיצבו ועדיין מעצבים את העולם המודרני.
  5. אוגוסט 1814 – בשעות אחה"צ של ה-25 בחודש, טורנדו חזק פגע לראשונה בוושינגטון הבירה. הסופה פגעה בעיר יום לאחר שחיילים בריטים הציתו ושרפו את הבית הלבן, גבעת הקפיטול ומבנים ציבוריים נוספים. הגשמים החזקים שהגיעו עם הסופה כיבו את השריפות, אך הרוחות החזקות גרמו לנזקים תשתיתיים רבים לשכונות המגורים של העיר. סופת הטורנדו הרגה יותר חיילים בריטיים מאשר תותחים ורובים אמריקאיים.
העיר וושינגטון נשרפת בידי חיילים בריטיים, 24-25/8/1814. תמונה: ספריית הקונגרס.

העיר וושינגטון נשרפת בידי חיילים בריטיים, 24-25/8/1814. תמונה: ספריית הקונגרס.

  1. אוקטובר 1941 – היטלר מבצע התקפה אדירה על מוסקבה כחלק ממבצע "ברברוסה". כיבוש של עיר זו היה יכול לשנות את פני ההיסטוריה ולהעניק לגרמניה את הניצחון. מזג אוויר קשה במיוחד גרם לצבא הגרמני לשקוע בבוץ עמוק ולמעשה למנוע את התקדמותו. לאחר מכן היתה ירידה קיצונית בטמפרטורות והתרחשו סופות שלג. מיליוני חיילים נהרגו ונפצעו, והצבא הגרמני נבלם סופית במרחק קצר מהקרמלין. ברית המועצות ניצלה, וההזדמנות הטובה ביותר של היטלר לנצח את מלחמת העולם השנייה אבדה.

  2. 9/8/1945 – 3 ימים לאחר הטלת פצצת האטום על העיר הירושימה ביפן, האמריקאים תכננו להטיל את הפצצה השנייה על העיר קוקורה (Kokura), אך מכיוון שמעל העיר היתה עננות הוחלט להטילה על העיר נגסקי, שהיתה המטרה המשנית. מפקד הכוח קיבל פקודה לכוון את הטלת הפצצה בעזרת הראייה ולא בסיוע רדאר, ולכן היה צורך לעבור למטרה המשנית שם היו שמיים ללא עננות.
 
 
* הכתבה מבוססת בחלקה על כתבה דומה שפורסמה באתר ה-BBC.
קטגוריות: כללי

השאר תגובה

דף הפייסבוק של אתר אסונות   ספריית החירום הלאומית   ערוץ המסמכים של אתר אסונות