عربي

ready.org.il | האתר לקידום המודעות והמוכנות למצבי חירום

האתר לקידום המודעות והמוכנות לאירועי חירום ואסון בישראל

האינטרנט מוכיח את עצמו כאחת הטכנולוגיות החשובות ביותר בזמן חירום לאיסוף מידע וליצירת קשר עם קרובים וחברים.

בעזרת שימוש בטכנולוגיות יומיומיות יחידים ומשפחות יכולים להתכונן טוב יותר למצבי חירום ואף להשתקם מהם מהר יותר.

לפניכם טיפים והמלצות שיסייעו לכם לרתום את הטכנולוגיה לעזרתכם בעת חירום:

  • דאגו לכך שרשימת אנשי הקשר שלכם תהיה מעודכנת בכל הערוצים בהם אתם משתמשים (טלפון נייד, מייל ורשתות חברתיות). דבר זה יסייע לכם ליצור קשר במהרה עם האנשים המתאימים על מנת לקבל מידע ולשלוח עדכונים. שיקלו אף להקים רשימת קשר (תפוצה) הכוללת את אנשי הקשר החשובים.
  • לימדו לשלוח עדכונים דרך הודעות טקסט או דרך האינטרנט מהמכשירים הניידים שלכם לאנשי קשר, במקרה ושירותי השיחה והקול (voice) ברשתות הסלולריות אינם זמינים. באירועי חירום ואסון רבים ברחבי העולם בעוד שירותי השיחה לא פעלו, שירותי האינטרנט המשיכו לתפקד.
  • דאגו לקיומן של סוללות נוספות למכשירים הניידים שלכם במקום בטוח, או לחלופין ניתן לרכוש מטענים סולריים. במקרה של אובדן החשמל אל תשכחו כי המצבר ברכב שלכם יכול לספק חשמל, ולכן דאגו לרכוש מטען לרכב.
  • הזינו לתוך מכשירי הטלפון הניידים את אנשי הקשר למקרי חירום (ניתן להוסיף להם '101' כקידומת לזיהוי מהיר). חשוב ליידע את אותם אנשים כי הם הוזנו כאנשי קשר לשעת חירום וכן לצרכים מיוחדים שיכולים להיות לכם (רגישויות, תרופות וכד').
  • התקינו אפליקציות על הסמארטפונים שלכם שיכולות לסייע לכם בעת חירום.
  • במידה ויש לכם קו טלפון רגיל בבית, דאגו לכך שתהיה לפחות שלוחה אחת לא אל-חוטית מפני שהיא תמשיך לעבוד גם אם לא יהיה חשמל.
  • במידה ואתם נדרשים להתפנות מביתכם, דאגו לבצע 'עקוב אחרי' לטלפון הנייד שלכם.
  • במידה ואין לכם טלפון נייד דאגו לרכוש כרטיס חיוג מוטען לביצוע שיחות במקרי חירום.
  • הכינו דף קשר משפחתי הכולל גם בני משפחה באיזור חיוג אחר שיוכלו לסייע בזמן חירום וליצור קשר עם בני משפחה נוספים.
  • מומלץ להחזיק ברדיו, או טלוויזיה, העובדים על סוללות.

בנוסף, להלן רשימת טיפים להתנהגות נכונה עם טלפונים ניידים ו/או סמארטפונים בעת חירום:

  • קיימו שיחות קצרות. אם אתם צריכים להשתמש בטלפון נסו להעביר רק מידע חיוני לכוחות החירום או למשפחה.
  • במידה ולא הצלחתם להתקשר או לסיים שיחה בטלפון הנייד המתינו 10 שניות לפני ביצוע חיוג חוזר. כך, תוכלו לסייע בהורדת העומס על הרשתות הסלולריות ולקיים שיחות.
  • צריכת החשמל מהסוללה בטלפונים ניידים ובעיקר בסמארטפונים היא גבוהה. לכן, תדאגו להוריד את צריכת החשמל את הנייד ע"י הורדת הבהירות של המסך, העברתו למצב טיסה לפרקי זמן, וסיגרו אפליקציות שלא נמצאות בשימוש וצורכות סוללה.
  • במקרה והסוללה הסתיימה אתם יכולים להטעין את המכשיר ברכב, אך אל תגשו לרכב עד אשר הסכנה חלפה. כמו כן, ניתן להאזין לרדיו ברכב ולקבל עדכוני חדשות ומידע חשובים.
  • במידה ואין לכם דיבורית ברכב, עיצרו בצד הדרך לפני שאתם מוציאים שיחות או כותבים הודעות טקסט.
  • מייד לאחר אסון, או אירוע חירום, תימנעו ככל הניתן מצפייה בוידאו, הורדת מוסיקה, או לשחק משחקים דרך המכשירים הניידים שלכם. כל אלה יוצרים עומס על הרשת הסלולרית ויכולים לחסום את השירותים אותם היא מספקת. הגבלת השימוש בשירותים אלה יכולה לאפשר לאחרים להוציא שיחות למוקדי החירום (100, 101 וכד').
  • זיכרו, בזמן חירום מעטו ככל הניתן בשימוש במכשירים הניידים אלא רק לצורכי חירום. במידה ואתם צריכים לקיים תקשורת ושיחות 'רגילות' השתמשו בהודעות טקסט, מייל או ברשתות החברתיות ולא בהוצאת שיחות. ישנו סיכוי קטן ששירותי ה-Data יסבלו מעומסים.
  • השתמשו בפייסבוק על מנת לפרסם וליידע משפחה וחברים שאתם בסדר.

 

* תודה לאתר ready.gov על המידע.
דף הפייסבוק של אתר אסונות   ספריית החירום הלאומית   ערוץ המסמכים של אתר אסונות